Kursus i praksisfaglighed

Hvordan kan vi integrere praksisfaglighed i undervisningen på en måde, der styrker elevers engagement, kundskaber og myndiggørelse?

Dette endagskursus giver et konkret og anvendelsesorienteret svar med udgangspunkt i praksisfaglighed som didaktisk tilgang. Dagen er designet til undervisere, skoleledere og konsulenter, der ønsker at arbejde strategisk og målrettet med praksisfaglighed i grundskolen.

På kurset får du:

  • Indføring i praksisfaglighed som didaktisk tilgang
  • Konkrete skabeloner og modeller til planlægning og differentiering
  • Inspiration fra reelle cases og eksempler fra folkeskolen

Målgruppe:

Kurset henvender sig til lærere, pædagogiske ledere og konsulenter i grundskolen, der ønsker at styrke deres kompetencer i at planlægge, gennemføre og evaluere praksisfaglige undervisningsforløb.

Form:

Kurset veksler mellem oplæg, gruppearbejde og praksisnære øvelser, hvor deltagerne afprøver modeller og værktøjer og får mulighed for at planlægge egne praksisfaglige forløb.

Udbytte:

  • Efter kurset vil du være i stand til at:
  • Planlægge praksisfaglige undervisningsforløb 
  • Anvende konkrete didaktiske modeller i din undervisning
  • Understøtte udviklingen af praksisfaglighed i dit team eller på din skole

Pris: 1500 kr. plus moms

Dato: 4. november 2025

Sted: På Sjælland (opdateres august 2025)

Uddannelsen bygger på bogen Praksisfaglighed via PBL

Denne bog giver svaret gennem projektbaseret læring (PBL) som en didaktisk tilgang, der kobler teori og praksis i meningsfulde undervisningsforløb. Med en teoretisk forankret, men praksisnær tilgang, tilbyder bogen konkrete metoder og værktøjer, der gør det nemt at omsætte teori til handling i klasseværelset. Den er skrevet til undervisere, skoleledere og konsulenter, der arbejder strategisk med praksisfaglighed i skolen.

Med denne bog får du:

  • Konkrete skabeloner og modeller, så undervisere kan gå direkte i gang
  • Reelle cases fra folkeskolen
  • En guide til undervisere og skoleledere, der vil koble praksisfaglighed og PBL til Fagfornyelsen
  • Didaktiske modeller til planlægning og differentiering
  • Eksempler på praksisfaglige PBL-forløb, klar til brug
  • Værktøjer til at udvikle en praksisfaglig kultur
  • Ledelsesværktøjer der kan hjælpe med at måle og lede de praksisforandringer skolen ønsker at skabe

Bogen er baseret på mange års praksiserfaring og forskning i, hvordan praksisfaglighed via PBL kan fremme elevers motivation og læring. Udviklingen af disse metoder er sket i tæt samarbejde med skoler, fonde og forskningsinstitutioner. Forfatteren har en baggrund som uddannet folkeskolelærer og besidder 20 års undervisningserfaring samt ledelseserfaring.